6 Mayıs 2016 Cuma

Ev Yapımı Çamaşır Yumuşatıcısı

Deterjanlardaki ve tüm temizlk malzemelerindeki kimyasallara karşı hem alerjik reaksiyonlar geliştiren, hem de çocuklu bir hane olduğumuzdan mümkün oldukça kaçınmaya çalışan bir insanım. Dolayısıyla, tüm deterjanlara karşı bir ev yapımı alternatif arayışlarına girmiş vaziyetteyim.
Bu konuda internet tam bir dehliz. Ne ararsanız bulabiliyorsunuz. Çoğu yurt dışında olmak üzere pek çok bayan evde kendi deterjanlarını üretmeye başlamışlar bile.
Bayanların paylaştıkları pek çok tarifler var. Bunların bir kısmında Borax gibi zehirli olabilecek kimyasallar kullanılıyor. Ben nedense şu Borax ı bir türlü sevemedim. Fen lisesi mezunu bir bayan olarak, bazı kimyasalların formüllerde kullanımı sonucu zarar verici etkilerini kaybettiklerini de biliyorum, ama nedense bir kutu borax ı alıp eve sokasım gelmiyor. Mesela katı sabun yapımında da sodyum hidroksit (kostik soda) kullanılıyor. Aslında tıkanan lavabolar için kullandığınız lavabo açıcı tozların da aynı madde olduğunu biliyor musunuz? Bir de o tozun üzerine kaynar suyu döktüğünüzde gerçekleşen tepkimeyi hatırlatayım. İşte o fokur fokur köpüren asitli yapı, sabun yapımında kullanıldığında elleri yakmayan ve temizleyen bir madde haline geliyor. İlginç ama gerçek. Fakat yine de benim içim evde bu işlemleri yapmaya henüz elvermiyor. Yapanları ilgi ile takip etmeyi ihmal etmiyorum ama bu arada :)
Şimdi, benim daha ziyade zararsız ve masum malzemelerle hazırladığım iki tip çamaşır yumuşatıcısı tarifim var. Bunlardan bir tanesinde bildiğiniz saç kremi kullanılıyor, diğerinde ise kullanılmıyor. Saç kremlerinin de kimyasal içerebileceğini düşünen üst düzey doğalcı okurlarım için diğer tarifimi önereceğim. Önce kremsiz tarifimle başlıyorum.


Malzemeler:

3 ölçü beyaz sirke (su bardağı ile hazırlıyorum, çok fazla yapmayıp bittikçe esans değiştiriyorum)
1/4 ölçü saf alkol (eczanelerde satılan etil alkol)
1/4 ölçü gül suyu
20-30 damla gül yağı
**Gül yerine lavanta esansı isterseniz lavanta yağı ve lavanta esansıyla su karışımı hazırlayabileceğiniz lavanta suyunu da tercih edebilirsiniz.

Tüm malzemeleri bir şişede veya kavanozda karıştırın ve her yıkamada normalde kullandığınız yumuşatıcı miktarı kadar yumuşatıcı gözüne ilave edin. Sirkenin yumuşatıcı etkisine alkolün dezenfekte etkisi ve gül kokusu... Bu formülü keşfettiğimden beri favorimdir.

Şimdi de saç kremi ile hazırlayabileceğiniz bir başka tarif vereyim.

Malzemeler:

6 bardak sıcak su
2 bardak beyaz sirke (ben arada bulamazsam elma sirkesi de kullanıyorum)
1,5 bardak saç kremi
20-30 damla dilediğiniz esans veya bitkisel yağ (yine lavanta veya gül ya da portakal ve limon esansları gayet güzel oluyor.)

Sıcak suya saç kremini ekleyip karıştırın. Ardından sirkeyi ekleyip yine karıştırın. homojen bir kıvam elde etmek için el blenderı ile çırpabilirsiniz. Son olarak da esanslarınızı damlatıp yeniden karıştırın ve soğumaya bırakın. Kıvamında ayrışma olursa, yani suyun altta, kremli kısmın üstte kaldığını görürseniz içine 1 yemek kaşığı gliserin ekleyip yeniden çırpabilirsiniz. gliserin homojen yapıyı koruyacaktır.
İşte hepsi bu kadar kolay bayanlar baylar. ''Kimyasala karşı bir duruşum var, benim çizgim belli kardeşimiimm'' diyen herkesin rahatlıkla yapabileceği ev yapımı formüllerle deterjanlara elveda :))))))))))))))



3 yorum:

  1. ilk tarif çok aklıma yattı ama kurutma makinesi de kullanıyorum. Alkol içerikli yumuşatıcı yıkamadan sonra kurutmada tehlikeli olur mu bilemedim tedirgin oldum :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, yorumunuzu yeni gördüm, kusuruma bakmayın lütfen :) Kurutuma makinesi ben kullanmiyorum, o nedenle hic dusunmemistim bunu, fakat alkol durulamada tamamen temizlenir, zaten uçucu bir madde, bir tehlikesinin olacagini sanmam, dilerseniz miktarini azaltabilirsiniz. Ya da alternatif olarak beyaz sirke deneyebilirsiniz. Gerci, hazir deterjanlarda alkol turevleri kullanilabiliyor. Tabi ki takdir sizin yine. Dilerim yardımcı olabilmisimdir. Deneyip yorumunuzu da ileride paylasirsaniz cok memnun olurum. Ben de kurutmadaki etkisini öğrenmiş olurum sayenizde :) yürekten sevgilerimle.

      Sil
  2. Merhaba sitemizde limon esansıyla istediğiniz kokuyu yakalayabilirsiniz saygılarımlahttps://magaza.hammaddeler.com/arama/limon+esans%C4%B1

    YanıtlaSil